Az alföldi települések a világ más tájain fekvőkhöz hasonlóan
a középkorban sem önmagukban álltak, hanem szárazföldi és
vízi utak kötötték őket össze. Eme érrendszer, az úthálózat
éltette a gazdaságot és a társadalom életét. Az Alföld középkori
úthálózatának egyik fontos főútja volt a Doroszlót átszelő
mai Magyarországi 51-es út és a Zombor-Hódság közút elődje
is.
|
Az Alföld úthálózatát
az Árpád-korra nézve Györffy György rajzolta meg
|
Az utak nyomvonala keveset változott a középkor során, sőt
az újkori utak is sok helyen a középkoriakon vagy azok mentén
haladtak, amint az első katonai felmérések térképei mutatják,
mivel nemcsak a középkorban, hanem a legutóbbi időkig a főutak
is településtől településig kanyarogva biztosították az összeköttetést.
Nyomvonal-módosítások, útirány-változtatások már a középkorban
előfordultak, nem is szólva a későbbi időkről.
A középkorban az Alföldön a főutak egyik nagy csoportja a
terület folyóinak (Duna, Tisza, Maros és Körösök) vonalát
követte, többnyire az ártér és az ármentes magasabb részek
határvonalán futva. A pesti réven, amely a kelet-nyugati irányban
utazók legfontosabb átkelőhelye volt a jenői, az óbudai és
a megyeri révek mellett, átkelt és a Duna mellett haladó budai
országút (publica via) Dajt (Majosháza) érintve a Csepel-sziget
mellett Dömsödig tartott, majd onnan Szalkon és Apostagon
keresztül jutott Soltra, ahonnan Baján és Gátmonostoron át
Bodrogra, majd a Mosztongaér mellett Doroszlón és Csőrögön
át Bácsra ért. Bácsról Péterváradra vitt az út, amely Titelnél
kelt át és Vojlan (Pancsova) keresztül jutott Kevébe, innen
pedig Krassóvárba. A szalánkeméni vagy tüdői réven át ugyanakkor
Szalánkeménbe lehetett jutni.
Blazovich László nyomán
|